اخبــار

به گزارش روابط عمومی هلدینگ پترو امید آسیا، مهندس ایوب ربانی رئیس مجتمع ذخیره سازی نفت خام امید (گناوه) ضمن ارائه آمار فوق در بیان سوابق مرتبط با مخزنگاه افزود:

احداث مخزنگاه استراتژیک نفت خام امید با ظرفیت ذخیره سازی 10.000.000 بشکه نفت خام سبک و سنگین در سال 1390 در استان بوشهر، کیلومتر 29 جاده گناوه - گچساران آغاز و در بهمن ماه 1395 به بهره برداری رسیده است.

این مخزنگاه با هدف پشتیبانی و افزایش ظرفیت پایانه صادراتی نفت خام جزیره خارگ در مجاورت خطوط انتقال نفت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب احداث گردیده و بزرگترین واحد ذخیره سازی نفت خام در بخش خصوصی محسوب می گردد.

مخزنگاه امید دارای 14 مخزن فولادی سقف شناور شامل: 8 مخزن یک میلیون بشکه ای، 2 مخزن پانصد هزار بشکه ای و 4 مخزن دویست و پنجاه هزار بشکه ای می باشد. علاوه بر مخازن فوق، یک واحد پست برق اختصاصی 66 کیلو ولت، یک واحد تلمبه خانه دارای 8 دستگاه الکترو پمپ 1.2 مگاواتی، یک واحد سامانه اندازه گیری دبی نفت خام ورودی و خروجی، Tank Gauging System برای کنترل موجودی نفت خام داخل مخازن، اتاق کنترل مکانیزه برای انجام عملیات دریافت و ارسال نفت خام، شیرآلات اتوماتیک (Motorized Operation Valve)، سامانه احیای نفت خام از آلودگی های احتمالی (Oily Water)، آزمایشگاه مجهز برای انجام انواع آزمایشات مربوط به خواص فیزیکی و شیمیایی نفت خام دریافتی و ارسالی از جمله امکانات و تجهیزات مخزنگاه امید می باشند.

با توجه به سیاست و استراتژی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رفع محدودیت از پایانه نفتی خارگ و افزایش ظرفیت صادراتی کشور، در سال 1400 انتقال نفت خام از طریق چند راهه امید به پایانه صادراتی جاسک با بهره گیری از خط لوله 1000 کیلومتری گوره – جاسک با موفقیت انجام شد که در این پروژه به دلیل آماده نبودن تلمبه خانه شماره یک شرکت نفت، از تلمبه خانه مخزنگاه امید بعنوان جایگزین استفاده گردید.

مخزنگاه امید با بهره گیری از توان نیروهای مجرب، متخصص و بومی منطقه شرایط مناسبی را برای ایجاد فضای کار و محرومیت زدایی در منطقه فراهم کرده است و با توجه به زیرساخت های بوجود آمده، امکان افزایش ظرفیت از 10 الی 20 میلیون بشکه را نیز دارا می باشد.

انبارش و ارسال 100 میلیون بشکه نفت خام در گناوه از زمان بهره برداری تاکنون
تصاویر
  • انبارش و ارسال 100 میلیون بشکه نفت خام در گناوه از زمان بهره برداری تاکنون